In Monitorul oficial nr. 106 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 223/2018 pentru aprobarea modelului,
conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului (086) "Notificare
privind aplicarea/renunţarea la aplicarea mecanismului de plată defalcată a
TVA", care a intra in vigoare la data de 2 februarie 2018.
Acest ordin inlocuieste modelul formularului 086 aprobat de ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.743/2017 pentru aprobarea
modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului (086)
"Notificare privind opţiunea de aplicare a mecanismului de plată defalcată a
TVA".
Acest formular se
completează şi se depune de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA, conform art. 316 din Legea
nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care optează pentru aplicarea mecanismului de plată defalcată
sau notifică organului fiscal aplicarea acestui mecanism ori solicită renunţarea
la aplicarea mecanismului de plată defalcată a TVA, conform Ordonanţei
Guvernului nr. 23/2017 privind plata
defalcată a TVA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 275/2017.
miercuri, 7 februarie 2018
Noul model al formularului 112 - Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate
In Monitorul oficial nr. 101 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 1209/999/180/2018 pentru aprobarea
modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei
privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi
evidenţa nominală a persoanelor asigurate".
Acest nou model se va folosi începând cu obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.
Potrivit acestui ordin persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiile şi persoanele fizice prevăzute la art. 147 alin. (1), (12) şi (13), art. 169 alin. (1), art. 220 alin. (1) şi (2) şi art. 2207 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia depunerii declaraţiei 112 doar prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
Acest nou model se va folosi începând cu obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.
Potrivit acestui ordin persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiile şi persoanele fizice prevăzute la art. 147 alin. (1), (12) şi (13), art. 169 alin. (1), art. 220 alin. (1) şi (2) şi art. 2207 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia depunerii declaraţiei 112 doar prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
Declaraţia se
completează şi de contribuabilii prevăzuţi la art. 147 alin. (12) şi (13), art. 168 alin. (2), art. 169 alin. (1) lit. b) şi c) din Codul fiscal, care au obligaţia să depună
declaraţia şi să achite contribuţiile sociale obligatorii, potrivit
legii.
Declaraţia se depune la urmatoarele termene:
- lunar, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare pentru care se plătesc veniturile, de persoanele
fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,
instituţiile prevăzute la art. 136 lit. d) -f) din Codul fiscal, precum şi persoanele fizice
care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la
angajatori din state care nu intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile
în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de
securitate socială la care România este parte;
- trimestrial, până la data de
25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de plătitorii de venituri din
salarii şi asimilate salariilor prevăzuţi la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, în calitate de
angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:
a) asociaţii, fundaţii sau alte
entităţi fără scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice
plătitoare de impozit pe profit care, în anul anterior, au înregistrat venituri
totale de până la 100.000 euro şi au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi
exclusiv;
c) persoanele juridice
plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul
anterior, au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate
şi întreprinderile individuale, precum şi persoanele fizice care exercită
profesii liberale şi asocierile fără personalitate juridică constituite între
persoane fizice, persoanele fizice care deţin capacitatea de a încheia contracte
individuale de muncă în calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal
angajat pe bază de contract individual de muncă.
Atenţie! Depunerea trimestrială
a declaraţiei constă în completarea şi depunerea a câte unei declaraţii pentru
fiecare lună din trimestru, potrivit art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.
Ori de câte ori în cursul
trimestrului persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau
asimilate salariilor beneficiază de concedii şi indemnizaţii de asigurări
sociale de sănătate sau le încetează calitatea de asigurat, plătitorii de
venituri din salarii şi asimilate salariilor prevăzuţi la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, în
calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaraţia
până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit
concediul medical sau încetarea calităţii de asigurat. În acest caz,
declaraţia/declaraţiile aferentă/aferente perioadei rămase din trimestru se
depune/se depun până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului. În
cazul în care încetarea calităţii de asigurat are loc în luna a doua a
trimestrului, se vor depune atât declaraţia pentru prima lună a trimestrului,
cât şi cea pentru luna a doua, urmând ca după încheierea trimestrului să se
depună numai declaraţia pentru luna a treia.
De retinut: Creanţele fiscale administrate
de organul fiscal central pentru care, potrivit Codului fiscal sau altor legi
care le reglementează, termenul de declarare se împlineşte la 25 decembrie, se
declară până la data de 21 decembrie. În situaţia în care data de 21 decembrie
este zi nelucrătoare, creanţele fiscale se declară până în ultima zi lucrătoare
anterioară datei de 21 decembrie.
marți, 6 februarie 2018
Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2017 şi pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii
In Monitorul oficial nr. 96 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 1177/2018 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor
financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2017 şi pentru modificarea
altor norme metodologice în domeniul contabilităţii.
Modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005
In Monitorul oficial nr. 93 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 1176/2018 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005.
Procedura de restituire a sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare
In Monitorul oficial nr. 80 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 187/2018 pentru aprobarea Procedurii
de restituire a sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de
stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de
declarare.
Aceasta procedură reglementează modalitatea de restituire a sumelor plătite la bugetul
de stat în plus faţă de obligaţia legală ori a sumelor plătite în vederea
realizării unei prestaţii care nu a mai fost efectuată şi pentru care nu există
obligaţia de declarare, încasate/stabilite de autorităţile şi instituţiile
publice, altele decât cele prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice
nr. 2.465/2010 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor
aferente veniturilor încasate din activitatea desfăşurată de autorităţile şi
instituţiile publice reorganizate ca instituţii publice finanţate integral de la
bugetul de stat, potrivit anexelor nr. 1 şi 2 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi
instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de
afaceri şi respectarea acordurilor- cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional.
Pentru restituirea acestor sume
solicitanţii depun la autoritatea sau instituţia publică ce nu a realizat
prestaţia solicitată ori la care au efectuat o plată în plus faţă de obligaţia
legală o cerere de restituire a unor sume reprezentând taxe sau alte venituri
ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există
obligaţia de declarare, denumită în continuare cerere de restituire, prevăzută
în anexa nr. 2 la
ordin.
b) codul de identificare
fiscală;
Cererea de
restituire este însoţită de copii ale documentelor de plată ale solicitantului
şi trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a) denumirea solicitantului;
c) domiciliul fiscal al
solicitantului;
d) suma şi natura creanţei
solicitate la restituire;
e) codul IBAN aferent contului
în care se solicită restituirea, în cazul în care nu se optează pentru
restituirea sumei în numerar;
f) banca la care este deschis
contul în care se solicită restituirea sumei;
g) datele de identificare ale
organului fiscal central competent în a cărui administrare se află
acesta;
h) motivul pentru care se
solicită restituirea taxei, temeiul legal al solicitării şi documente
justificative, dacă este cazul.
Modelul contractului de asigurare socială şi al actului adiţional la acesta, utilizate în sistemul public de pensii
In Monitorul oficial nr. 77 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 489/2018 pentru aprobarea modelului
contractului de asigurare socială şi al actului adiţional la acesta, utilizate
în sistemul public de pensii.
Modelul contractului de asigurare socială, aprobat prin acest ordin, se utilizează pentru asigurarea voluntară în sistemul public de pensii începând cu data de 1 ianuarie 2018.
Modelul contractului de asigurare socială, aprobat prin acest ordin, se utilizează pentru asigurarea voluntară în sistemul public de pensii începând cu data de 1 ianuarie 2018.
luni, 5 februarie 2018
Promovarea transportului ecologic
In Monitorul oficial nr. 67 / 2018 a fost publicata Legea nr. 37/2018 privind promovarea
transportului ecologic, care se va aplica de la 1 ianuarie 2019.
Potrivit acestei legi, autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz, în proporţie de minimum 30% din necesarul de achiziţii viitoare. Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule achiziţionate într-un an.
Prevederile de mai sus se aplică şi în cazul mijloacelor de transport şcolar.
Potrivit acestei legi, autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz, în proporţie de minimum 30% din necesarul de achiziţii viitoare. Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule achiziţionate într-un an.
Prevederile de mai sus se aplică şi în cazul mijloacelor de transport şcolar.
Totodata, societăţile cu capital privat care furnizează servicii publice de
transport local şi metropolitan sau în cadrul unei asociaţii de dezvoltare
intercomunitară, inclusiv societăţile de taxi, vor achiziţiona, începând cu anul
2020, mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie
electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen
(FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe
gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz, în proporţie de 30% din
necesarul de achiziţii viitoare.
Achiziţiile anuale de autovehicule făcute de autorităţile publice
pentru deservirea parcului propriu trebuie să conţină în proporţie de cel puţin
20% autoturisme acţionate prin tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid,
Hybrid Plug-In şi Hydrogen (FCV).
Principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor reglementări contabile
In Monitorul oficial nr. 66 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 470/2018 privind principalele aspecte legate de
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor
contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale
Ministerului Finanţelor Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea
unor reglementări contabile.
Acest ordin precizeaza principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici aferente anului 2017.
Totodata acest ordin modifica planul si functiunea unor conturi prevazute de Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, astfel:
- se introduce contul 6584 - cheltuieli cu sumele sau bunurile acordate ca sponsorizări
- se introduce contul 7586 - venituri reprezentând transferuri cuvenite în baza unor acte normative speciale. In acest cont se evidenţiază veniturile reprezentând transferuri cuvenite în baza unor acte normative speciale, altele decât cele prevăzute de Codul fiscal.
- se modifica functia contului 8038 - bunuri primite în administrare, concesiune, cu chirie şi alte bunuri
similare
- se modifica functia contului 666 - cheltuieli privind dobânzile
- se modifica functia contului 766 - venituri din dobânzi
- se modifica functia contului 666 - cheltuieli privind dobânzile
- se modifica functia contului 766 - venituri din dobânzi
Abonați-vă la:
Postări (Atom)